Een aantrekkelijke werkgever zijn en modern werkgeverschap tonen. Het was nog nooit zo belangrijk als nu. Maar hoe doe je dat? Die vraag legden we voor aan Nicole Niemeijer, HR-Manager van Schouten & Nelissen, een bedrijf dat zich tot doel heeft gesteld om in 2025 Beste Werkgever te worden.
Modern werkgeverschap is een verzamelnaam voor alles wat je als werkgever vandaag de dag kunt doen om goed te zijn voor je medewerkers. Nicole legt uit hoe ze daar bij Schouten & Nelissen, een opleider in professionele ontwikkeling en persoonlijke groei, invulling aan geven.
Nieuwe generatie, andere behoeften
“Modern werkgeverschap is nodig om in de huidige tijd een goede en aantrekkelijke werkgever te zijn. De krappe arbeidsmarkt dwingt je daar enerzijds toe, maar anderzijds heeft de nieuwe generatie medewerkers ook andere behoeften, zoals meer vrijheid en flexibiliteit. Daar geven we bij Schouten & Nelissen graag alle ruimte in. Maar je kunt veel meer doen dan flexibel zijn. Om de Beste Werkgever te worden, richten we ons in de komende jaren op de ontwikkeling van vier pijlers.
Positieve werkomgeving en persoonlijke ontwikkeling
De eerste pijler is het creëren van een positieve werkomgeving met goed leiderschap en waardering voor onze medewerkers. Daarnaast willen we onze medewerkers alle kans geven op persoonlijke ontwikkeling. We willen volgend jaar een talentenscan inzetten om de talenten, drijfveren en competenties van onze medewerkers in beeld te brengen.
Medewerkers kunnen bovendien onbeperkt trainingen, workshops, en coaching volgen. Het uitgangspunt hierbij is dat de medewerker tijdens zijn reis bij Schouten & Nelissen altijd sterker wordt, binnen de organisatie of daarbuiten. Dit alles maakt dat werken bij Schouten & Nelissen leuk is, vaak uitdagend, met volop autonomie en mogelijkheden om je te ontwikkelen om zo je persoonlijke ambitie en doelen te bereiken.
Veilig & gezond
Vervolgens focussen we ons op een sociaal veilige en gezonde werkomgeving waarin we oog hebben voor diversiteit. Op allerlei manieren faciliteren we in vitaliteit, zoals met fruit op de werkvloer en een gratis abonnement op de sportschool. Ook bieden we een vertrouwenspersoon en hulp bij lastige privéomstandigheden.
Zinvol werk
Onze vierde pijler draait tot slot om betekenisvol werk. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers voldoening uit hun werk kunnen halen. Wanneer je bij Schouten & Nelissen werkt, heb je een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van mensen in hun werkzame leven. Ook als organisatie willen we een zinvolle bijdrage aan de maatschappij leveren.
Zo zijn we pasgeleden gestart met een MVO werkgroep. Deze bestaat uit verschillende medewerkers uit alle verschillende labels van ons bedrijf. De werkgroep gaat initiatieven inzetten op het gebied van mens, milieu en maatschappij. Een mooi voorbeeld is het stimuleren en helpen van jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hoe mooi is het om als opleidingsbedrijf hier een bijdrage aan te leveren. De werkgroep onderzoekt nu hoe we dat kunnen doen.”
Tijd dankzij digitalisering
Al deze activiteiten vragen natuurlijk flink wat tijd en energie van de HR-afdeling. “Zeker, maar doordat we onze salarisadministratie geautomatiseerd hebben, hebben we hier tijd voor”, legt Nicole uit. “Ondanks dat we 224 medewerkers in dienst hebben en het werk met maar 2 HR-medewerkers doen”, voegt ze er nog aan toe. “Op het moment van de digitalisering, kende ik Loonstrokie overigens nog niet, maar ik vind alleen de naam al heel leuk klinken. Dit zou een uitstekende partij kunnen zijn om je loonadministratie aan uit te besteden zodat je weer tijd hebt voor de medewerkers.”
Aandacht voor succes en mens
Gevraagd naar Nicoles ideeën over het belangrijkste aspect van goed werkgeverschap gezien vanuit een ander perspectief, niet vanuit haar HR-rol, maar als medewerker van Schouten & Nelissen, geeft ze aan: “Stilstaan bij successen en aandacht voor jou als mens. Het doet je zoveel goed wanneer je werkgever met je meevoelt tijdens belangrijke privémomenten zoals een geboorte, overlijden, verhuizing, etc. Dat heb ik zelf al ervaren en heeft me veel gedaan.”
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer